Vakum ve gaz şarjı sırasında kompresör kesinlikle çalıştırılmamalıdır.
• 1/2 saat vakum yapılır.
• Aparattaki gaz basıncı rezistans vasıtasıyla 10-12 atmosfere çıkarılır.(7-8 atmosferden aşağıya olmaz.)Gaz vanası birden açılarak gazın tamamı birden verilir. Aksi taktirde gaz aniden buharlaşacağından istenilen miktarı şarj etmek mümkün olmaz.
• Eğer gaz şarj aparatı kapasitesi 1Kg ise önce 1Kg gaz şarj edilir. Geri kalan 400gr gazı şarj etmek için aparat 400 gr gaz ile doldurulur.400gr gazı şarj etmek için aparattaki gaz ısıtıcıyla ısıtılır 400 gr bir defada verilir. Fazla gaz verilirse soğutma verimi düşer. Gazın tamamı verilip sistem içinde gazın yayılması beklenmeden kompresör çalıştırılmamalıdır.
Soğutucu akışkanlarla çalışırken eldiven ve koruyucu gözlükler giyilmelidir.
Genel bir deyişle, ilave edilmesi gereken şarj miktarı büyüdükçe sıvı şarjı eğilimi artmaktadır. Şarj miktarı azaldıkça veya gerekli şarj miktarındaki hassasiyet arttıkça buhar şarjına gereksinim artar.
Soğutucu akışkanı sıvı veya buhar halinde sisteme sokarak şarj yapmak mümkündür.
Kompresör kapalı olduğunda sistemin yüksek basınç tarafına sıvı doldurulabilir. Kompresör çalışırken buhar halindeki soğutucu akışkan sistemin alçak basınç tarafına şarj edilir.
Hem sıvı hem de buhar halinde soğutucu akışkan içeren kaplarda olduğu gibi, soğutucu akışkan silindiri üstte buhar ve altta sıvı içermektedir. Sıvı soğutucu ile tamamen doldurulan bir silindir gerçekte % 80'den fazla dolu değildir. Bu güvenlik için yapılır. Sıvı veya buhar soğutucu akışkanı silindirden almanın yolu kullanılan silindirin tipine bağlıdır. Kullanılıp atılan silindirleri dik durumda sisteme şarj ettiğimizde doymuş soğutucu akışkan buharı sisteme girer Silindiri ters döndürülüp şarj yaptığımızda, doymuş soğutucu akışkan sıvı sisteme girer.
Tam doldurma gerektiren bir sistemde buhar şarjı yapılacağı zaman, ölçü manifoldunu sisteme normal yolla bağlayın. Eğer sistem boşaltılmamış ve suyu alınmamışsa öncelikle bunu yapın. Sonra servis hortumunu soğutucu silindire bağlayın. Sistem kompresörü kapalı halde ve manifold hortumlarındaki hava boşaltıldıktan sonra soğutucu silindir vanasını ve yüksek ve düşük basınç manifold vanalarını açın. Soğutucu akışkan terazisini veya dolum yaptığınız silindiri gözetleyin. Eğer soğutucu akışkan artık sisteme girmiyorsa veya çok yavaş giriyorsa yüksek basınç manifoldunu kapatın ve alçak basınç vanası ile şarj edin.
Eğer tam dolumdan daha azı sisteme pasifçe girdiyse, dolum işlemini tamamlamak
için sistem kompresörünü çalıştırın. Kompresör bir kez çalıştığında, soğutucu silindiri soğumaya başlar ve hatta dış kısmı buzlanabilir. Dolum hızı bu noktada yavaşlar. Eğer dolum çok yavaş ilerlerse silindiri maksimum 50 C'ye kadar ısıtın.
Sıvı şarjı, buhar şarjından çok daha hızlı ilerler. Bu sıvı soğutucu akışkan yoğunluğunun buhar yoğunluğundan çok daha fazla olduğundandır Örneğin, normal oda sıcaklığında R-22, doymuş sıvı hali, doymuş buhar halinden 30 kez daha yoğundur. Bu aynı doldurma hortumunun, her bir dakikada, buhardan çok daha fazla sıvıyı ulaştırdığı anlamına gelir. Sıvı şarjı kompresör kapalıyken daima sistemin yüksek tarafından yapılır. Manifold hortumlarının havası alındıktan sonra, soğutucu silindir vanası ve yüksek basınç manifold vanası açılır. Koşullar tamam olduğunda, bütün şarj bu yolla tamamlanır. Tam şarja ulaşılamıyorsa, soğutucu akışkanın terazisini veya doldurma silindirini gözleyin. Soğutucu akışkan akışı çok yavaş veya damla damla veya durmuşsa yüksek basınç ve soğutucu silindir vanalarını kapayın. Sonra soğutucu akışkan silindirini dik tutun ve geri kalan şarjı kompresör çalışırken sistemin alçak tarafından buhar girişi ile tamamlayın.
Küçük miktarlarda soğutucu akışkan şarjının doğru yöntemi şarj silindiri kullanmaktır. Birkaç kg soğutucu akışkan içeren sistemlerin tamamıyla şarj edilmesinde iyi çalışır. Şarj silindiri, soğutucu akışkan seviyesinin şarj silindirinde görülebilmesine müsaade eder. Silindir üzerindeki işaretler doldurulan akışkan miktarının doğru olmasının kontrolüne yarar.
Bir sisteme tam şarjı monte etmek, şarj silindiri için çok büyüktür ve en iyi ağırlıkla yapılır. Hassas bir soğutucu akışkan şarj terazisi önerilir.
İşlemler
Vakum işlemi biten ve devreye bağlı olan manifoldun alçak basınç tarafındaki valfin (mavi) kapalı olduğundan emin olunuz.
Vakum pompasını sarı hortumdan ayırın ve buraya soğutucu akışkan tüpünü bağlayınız.
Tüp valfini 1/4 tur çevirerek açın ve orta sarı hortumun manifoid tarafındaki ucunu 2-3 savjve için gevşetin. Böylelikle orta sarı hortum içindeki hava tahliye edilmiş ve bu hava sisteme girmemiş (pürjing işlemi) olur.
Manifold alçak basınç tarafı (mavi) valfi açınız. Ardından tüp valfini azar azar açarak kontrollü bir şekilde devreye gaz veriniz.
Şarj dolum işlemi bittikten sonra tüp valfini kapatınız ve kaçak arama işlemi yapın Kaçağı varsa giderin ve aynı işlemleri yapınız.
Alçak basınç manometresindeki ibrede düşme olmuyorsa (Bu bekleme süresi en az 1 saat olmalıdır) servis körleme (pınçh off pense) işlemini yapın ve adaptörü manifoldu tüpü çıkarıp servis ucunu kaynatınız.